top of page
תחיה-אילת.jpg

תחיה אילת

  • Facebook

פסיוטרפיסטית נוירו התפתחותית, בעלת ניסיון רב ביחידה להתפתחות הילד.
מדריכה של צוותים פרא-רפואיים כמו פיזיוטרפיסטים ומרפאים בעיסוק, כולל כאלה העובדים בחינוך המיוחד או מטפלים בילדים עם בעיות התפתחות.
מדריכה בכירה לגישת Bobath.

במהלך שנות עבודתי ראיתי ומחקרים הוכיחו, את התרומה והקשר בין נשיאת תינוקות לבין התפתחותם. חשוב לי להעביר את המסר להורים, שנשיאת התינוקות שלהם היא חיונית להתפתחותם ושצריך לשאת תינוקות לא רק אם הם בוכים או לא מרוצים. הנשיאה, שיוצרת תנועה ומגע מתמיד, היא צורך התפתחותי של התינוק האנושי.
 

התרשמתי ממנשא Cococho מפני שהוא מנשא המלווה את התפתחות התינוק מיום הלידה ומתאים את עצמו לשלבי ההתפתחות השונים שלו. המנשא לוקח בחשבון גם את השמירה על בריאות הגב של ההורה הנושא , בין אם לפנים ובין אם מאחור, כדי שיוכל להמשיך בנוחות בשגרת חייו תוך נשיאת ילדו לאורך זמן.
 

בשבועות הראשונים לחייו, כאשר התינוק נמצא במצב אופייני של פלקסיה פיזיולוגית, כלומר כולו סגור וגופו נוטה להתעגל כלפי פנים, מאפשר מנשא Cococho לשאת את התינוק כשגבו מעוגל ורפוי בתוך המנשא והוא נשען קדימה על חזה ההורה הנושא אותו. האגן שלו ורגליו יכולים להיתמך בתנוחת רגלי צפרדע. תנוחת רגלי הצפרדע מכניסה את ראש עצם הירך למקומה בשקע האגן (האצטבלום) ועוזרת להתפתחות תקינה של מפרק הירך. התפתחות זו מתקיימת כתוצאה מהפעלת עומס על המפרק. בשלב הפלקסיה הפיזיולוגית התינוק אינו בשל עדיין לפשק את רגליו בפישוק רחב. כשהפלקסיה הפזיולוגית עוזבת את התינוק, בין גיל חודשיים לארבעה חודשים, תנועות התינוק נעשות רחבות יותר וניתן להתחיל לפשק את רגליו לתנוחה בה הירכיים נתמכות בתנוחת פישוק והשוקיים נשמטות מטה באופן טיבעי ממפרק הברך.

features-1.jpg

הגב של מנשא Cococho נראה נוקשה אך הוא למעשה מעין מזרן גמיש שיודע מצד אחד לתת לגב התינוק את התמיכה הרצויה ומצד שני לאפשר לו תנועה, ללא קיבוע, מה שנקרא אצלינו הפיזיוטרפיסטים- "ייצוב דינמי". הייצוב הדינמי של המנשא מאפשר alignment, כלומר מנח אברי גוף מיטבי, בהתייחסות איבר אחד לאיבר הסמוך לו. גבו של התינוק אחוז, כמו בנשיאה על הידיים, ולא "נשפך" או נוטה הצידה למרות שהוא נישא במצב אנכי. הייצוב הדינמי מאפשר לגב התינוק להתמך ולהשאר בצורה הטיבעית שלו, בין אם בשלב הראשון, בו גב התינוק מעוגל ורפוי ובין אם כאשר גבו בשל ויציב.

הייצוב הדינמי מתבטא גם במנח ראש התינוק. במנשא Cococho ראשו של התינוק אינו מקובע והוא יכול לסובב אותו בחופשיות וזאת תוך תמיכה שלא ישמט לצדדים או לאחור. יכולת זו חשובה גם לתינוקות שמחזיקים כבר באופן עצמאי את ראשם, כשהוא נשמט בזמן שינה במנשא. היכולת של התינוק להניע את ראשו חשובה לשמירה על סימטריה, להתפתחות שרירי הצוואר וליצירת קשר עם הסביבה שלו ועם ההורה הנושא אותו. תינוקות צעירים שנישאים כשראשם מקובע לצד אחד עלולים לפתח טורטיקוליס (torticollis- נטיה קבועה של הצוואר לצד אחד).

features-2_edited.jpg
features-3.jpg

בנוגע להורה הנושא- מבוגרים רבים סובלים מכאבי גב תחתון low back pain, לכן נכון יותר להצמיד את העומס המופעל על הגב ולרכז אותו באזור הגב האמצעי/ גבוה יותר. חגורת מותן יכולה להוריד מהעומס על הכתפיים אך היא מעמיסה מאוד על הגב התחתון, במיוחד כאשר התינוק ממוקם נמוך ומתנדנד כתוצאה מתנועת ההליכה. נשיאה צמודה וגבוהה, כמו שמנשא Cococho מאפשר, היא בריאה יותר לגב ומעמיסה עליו פחות. ככלל, נשיאה משקל על הגב היא בריאה יותר להורה ובמנשא Cococho ניתן לשים את התינוק על הגב כבר כשהוא מתחיל לפתח שליטה על הראש שלו, כלומר כששרירי הצוואר שלו מתחזקים. הנשיאה על הגב יכולה להתאים יותר גם לנשים בעלות חזה גדול או גדוש.

אני ממליצה על מנשא Cococho משום שהוא מנשא דינמי הן בראיית התינוק והן בראיית ההורה. לתינוק הוא תומך אך אינו מגביל תנועה, ולהורה הוא מאפשר חזרה לשגרה תוך המשך נשיאה צמודה וגבוהה. ההורה יכול לבחור בתנוחת הנשיאה המועדפת עליו בהתאם לצרכיו, בהתאם לתחושת הנוחות שלו ושל ילדו ובהתאם לתפישת עולמו.

 

בברכה, תחיה.

bottom of page