top of page

איך בוחרים מנשא לתינוק? רקע למתחילים 🤓

עודכן: 27 באוק׳ 2021

בשעה טובה נולד לכם תינוק ויש לכם רשימת קניות לא קטנה בה חלק מהמוצרים חיוניים יותר וחלקם פחות. האם מנשא לתינוק נמצא ברשימה שלכם?

לפני מס' עשרות שנים הורים האמינו שלא כדאי להחזיק תינוקות לאורך זמן על הידיים כדי שחלילה לא יתרגלו. אבל כיום כבר מבינים את החשיבות במגע שבין ההורה לתינוק, ואף הוכח כי המגע תורם רבות לקשר עם התינוק וחיוני להתפתחותו. מעבר לכך, מנשא לתינוק הוא כלי עזר שימושי ביותר, אשר יכול להקל באופן משמעותי על ההתנהלות עם התינוק כשאנחנו יוצאים מהבית, אבל בעיקר ובמיוחד בימים אלה, בשעות הארוכות שאנחנו מבלים בתוך הבית.

מנשא איכותי יכול להקל על תינוקות שסובלים מגזים או קוליק, כשקשה להם להירדם או כשהם פשוט רוצים מגע וחיבוק. מעבר לעובדה שבזמן שהתינוק רגוע גם להורים קל יותר, מנשא משחרר את הידיים לעשיה. במנשא שמאפשר נשיאה על הגב, התועלת אף גדולה יותר משום שהיא מפנה את כל חזית הגוף ומקלה על ביצוע מטלות יומיומיות רבות ביחד עם התינוק ואף על ההתנהלות עם ילדים נוספים במשפחה. אז החלטנו שאנחנו רוצים או צריכים מנשא לתינוק שלנו, אך כיצד ניתן לבחור מנשא מתוך מבחר המנשאים העצום שיש כיום בשוק? כדי לבחור מנשא צריך קודם כל להבין מהם סוגי המנשאים הקיימים ולאילו צרכים נותן כל סוג מענה. כמו בתחומים רבים, גם סוגי המנשאים מתחלקים לשלוש קבוצות עיקריות: מנשאי בד ומנשאים מסורתיים- מחולקים למנשאים מבדים גמישים ולא גמישים, חלקם ניראים כמו לולאת בד גדולה שנילבשת באלכסון ומתכווננת בעזרת אבזם או טבעות מתכת, וחלקם עשוי מיריעת בד ארוך, שלעיתים מפוצלת למספר חלקים, אשר עוטפת ונקשרת בשיטות שונות סביב הגוף. דוגמאות למותגים: דידימוס, לופי, שרון דרור, מנסארי, מובי... מנשאים רכים מובנים- הקבוצה הגדולה והמגוונת ביותר. הכוונה היא למנשאים שיש להם חלק מרכזי שמחובר לכתפיות ולרוב גם לחגורת מותן. מנשאים אלו מתכווננים ונלבשים בעזרת אבזמים ורוכסנים. חלק ממנשאי קבוצה זו נקראים גם מנשאים ילקוט מאחר והם ניראים כמו ילקוט או תרמיל שיש בתוכו תינוק. דוגמאות למותגים: ארגו, יאמו, טולה, אינפנטינו, בייביביורן, לילבייבי והקוקוצ'ו שלנו... מנשאי קונסטרוקציה- בעלי קונסטרוקציה קשיחה מפלסטיק או אלומיניום, המשמשים בעיקר לטיולים ולנשיאה על הגב. חלקם כוללים גגון להצללה וכיסי איחסון. דוגמאות למותגים: קלטי, דויטר, אוספרי...


טווח השימוש והמענה לצרכים שיכול לתת כל מנשא ומנשא הם שונים. מנשאי בד מבדים גמישים מתאימים לשימוש רק עם תינוקות צעירים וקלים, לרוב מגיל לידה ועד לגיל 3-4 חודשים. מנשאי הבד האחרים מתאימים מגיל לידה ועד למשקלים גבוהים אך הם דורשים מיומנות גבוהה בלבישה ולכן הורים רבים נמנעים מלבחור בהם. המנשאים הרכים המובנים מתאימים לטווחים שמשתנים בהתאם לדגם ספציפי. חברות רבות מייצרות מס' דגמים עם טווחי התאמה שונים. יש לשים לב כי במס' דגמי מנשאים, יש צורך להוסיף חלק נפרד נוסף בכדי להתאים את המנשא לתינוק מגיל לידה (כרוך בעלות נוספת). במנשאי הקונסטרוקציה, בשל העובדה שהם תומכים פחות בתינוק, ניתן להשתמש לרוב רק מגיל בו התינוק יושב באופן יציב, בערך מגיל שישה חודשים, וגם אז יש לקחת בחשבון את חוסר התמיכה כאשר התינוק עייף או נרדם. מנשאים אלו פחות מתאימים לשימוש יומיומי בשל היותם מסורבלים, כבדים ולא תומכים.


כשבוחרים מנשא, למה צריך לדעת לשים לב?

אחד הפרמטרים הבסיסיים בבחינת מנשא הוא היותו ארגונומי, או כפי שנהוג לכנות בטעות- פיזיולוגי. פרמטר זה בוחן האם המנשא מתאים להתפתחות הפיזיולוגית התקינה של התינוק, לגופו של ההורה הנושא אותו וכן את ממשק ההפעלה של המנשא. ההתאמה הארגונומית לתינוק נבחנת ביכולת של המנשא מצד אחד לתמוך בראש התינוק ומצד שני לאפשר לו הזדקפות ותנועה, באופן התמיכה בגב שלו, במנח זרועות התינוק במנשא ובתנוחת רגלי התינוק במפרק הירך. על הנושא האחרון יש דגש גדול בתחום ובשל כך מנפיק המכון הבינלאומי לדיספלסיה של מפרק הירך אישור למנשאים אשר מספקים תמיכה בתנוחה מיטבית להתפתחות תקינה של מפרק הירך.

ממשק ההפעלה של המנשא יכול להיות קריטי. מנשא, נח ככל שיהיה, יכול להישאר ללא שימוש במידה ויהיה מסובך להשתמש בו. כשבוחרים מנשא חשוב לשים לב גם לאופן הלבישה וההורדה בתנוחות השונות, כולל נשיאה על הגב, ולהתנהלות עם המנשא כשרוצים להוריד תינוק שנרדם בו, כשרוצים להניק או כשרוצים להעביר את התינוק שבמנשא בין ההורים או אולי לסבא או סבתא. נושא בסיסי נוסף במנשאים הוא תנוחות הנשיאה אותם הם מאפשרים. חשוב לזכור שמנשא שמאפשר יותר תנוחות הוא לא בהכרח מנשא טוב יותר. מיד לאחר הלידה, כאשר התינוק רך ואינו מחזיק את עצמו חשוב לשאת אותו מלפנים עם הפנים להורה. תנוחת העירסול בה התינוק חצי שוכב בצמוד להורה היתה נהוגה זמן רב, אך כיום לאחר מס' מיקרי מוות שקרו כתוצאה מכיפוף ראש התינוק קדימה בתוך המנשא באופן שיצר חסימת דרכי אוויר לתינוק, תנוחה זו פחות מומלצת מפני שהיא מסוכנת יותר ודורשת מיומנות והקפדה יתרה על מנח התינוק במנשא. תנוחת הנשיאה האנכית מומלצת יותר, אך גם אז יש לוודא שראשם של תינוקות צעירים אינו נופל או נלחץ מטה באופן שהסנטר נצמד לחזה ודרכי האוויר עלולות להחסם. לאחר שהתינוק גדל מעט ומתחיל להיות סקרן, ניתן במנשאים רבים לשאת אותו כשפניו מופנות החוצה וגבו להורה. אך תנוחה זו היא שנויה כיום במחלוקת מפני שהיא פחות ארגונומית הן לתינוק והן להורה ויש הטוענים כי התינוק אף חשוף בה לגירוי יתר מהסביבה ללא יכולת סינון. אף על פי כן, חלק מהמנשאים עדיין מאפשרים לשאת בתנוחה זו, אך גם היצרנים של אותם מנשאים ממליצים להתחיל לשאת כך את התינוק רק מגיל חמישה חודשים ולזמנים קצרים. תנוחה נוספת לשלבים המתקדמים היא נשיאה צידית על המותן, אך מאחר והיא א-סימטרית היא אינה מומלצת לנשיאות ארוכות. במנשאים רכים מובנים בהם תנוחה זו אפשרית, היא מחייבת כיוונון מיוחד לרצועות ועל כן היא אינה פופולרית.

התנוחה האחרונה היא הנשיאה על הגב שהיתה נהוגה מדורי דורות בכל קצוות תבל. רבים מהמנשאים שתוכננו בשנים האחרונות כוללים את האפשרות לנשיאה על הגב, אך למרות שתינוקות אוהבים מאוד את התנוחה הזו, ולמרות שזוהי תנוחה מאוד ארגונומית, פרקטית ובמצבים מסויימים אף בטוחה יותר מהתנוחות האחרות, רוב ההורים נמנעים ממנה. הסיבות לכך יכולות להיות תרבותיות (ההורים רואים כיום הורים אחרים נושאים בעיקר מלפנים) ונובעות גם מהחשש לא להיות בקשר עין מתמיד עם התינוק וגם מהעובדה שברוב המנשאים מסובך להעביר את התינוק באופן עצמאי לגב. שני נושאים נוספים אליהם כדאי לתת את הדעת הם היכולת להניק במנשא וההתאמה של המנשא למזג האוויר הישראלי. החלק המחמם ביותר במנשא הוא המגע בין התינוק להורה, אבל כדי לא להחמיר את פוטנציאל החימום מומלץ לרכוש מנשאים מבדים טיבעיים, נושמים ונעימים למגע. במנשאים הכוללים רשת, כדאי לשים לב לחומר ממנו היא עשויה ולכך שתהיה נעימה למגע. מנשאי הבד העוטפים, דקים ונעימים ככל שיהיו, הם באופן טיבעי המחממים ביותר בגלל שהם מכסים שטחים נרחבים יותר על גוף ההורה.

ולסיום, הנושא החשוב מכל- בטיחות. כללי זהירות לשימוש במנשאים ניתן למצוא באתר של אירגון בטרם. התקן למנשאים בישראל הוא חדש יחסית ואינו מחייב. למרות זאת מומלץ לרכוש מנשא בעל תו תקן אירופאי, אמריקאי או תקן אחר שאתם סומכים עליו. הורים רבים מתפתים לרכוש דרך הרשת חיקויים של המותגים המובילים. לחיקויים אלה אין כמובן תו תקן ומלבד העובדה שהחלקים שלהם יכולים להתפרק בקלות והחומרים מהם הם עשויים עלולים להיות רעילים, במקרה של נזק חלילה, אין למי לפנות.


אז איך יודעים איזה מנשא הוא אידאלי עבורנו? עושים שיעורי בית על הדגמים השונים ומודדים!

כדאי מאוד למדוד עם התינוק, כלומר לרכוש את המנשא רק אחרי הלידה, ולבצע את המדידה כשהתינוק שבע ועם טיטול נקי. מאחר והתאמה של מנשא לתינוק ולהורה היא לעיתים מורכבת, מומלץ שהמדידה תהיה בליווי, או בימינו לפחות בתמיכה אונליין, של מי שמכיר/ה היטב את המנשא הספציפי אותו מודדים. לעיתים כיוונון טוב יכול לעשות את כל ההבדל בין מנשא "שעובד" לכזה שלא.



מוזמנים לקרוא עוד על מנשאים במאמרים נוספים שלנו.

נשיאה טובה!!


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page