top of page

על תנוחות נשיאה במנשאי ילקוט

עודכן: 20 בינו׳ 2022

השוק מוצף במנשאים ואחד הפרמטרים לבחירת מנשא הוא תנוחות הנשיאה אותן הוא מאפשר. בבואנו לבחור מנשא חשוב להבין מהן התנוחות החשובות, השימושיות והארגונומיות ביותר. בפוסט זה נסביר מהם היתרונות והחסרונות של כל תנוחה ונרחיב על השוני בין מנשא קוקוצ'ו לבין מנשאים אחרים בשוק.



מנשא קוקוצ'ו הוא מנשא המאפשר שתי תנוחות נשיאה עיקריות- נשיאה קידמית (בטן לבטן) ונשיאה על הגב. המנשא אינו מאפשר במכוון את תנוחת הנשיאה השנויה במחלוקת בה פני התינוק פונות החוצה וגבו מוצמד להורה.

בשלב הראשון, מיד לאחר הלידה, מומלץ לשאת תינוקות מלפנים כשהם פונים להורה. תנוחה זו מאפשרת להורה לבדוק את מצבו של התינוק בכל רגע נתון. בעוד שבעבר היתה המלצה להתחיל בתנוחת עירסול צידית, כיום מומלץ לשאת גם תינוקות בני יומם רק בנשיאה אנכית. בשלב זה מאפשר מנשא קוקוצ'ו לשאת תינוקות כשרגליהם ממוקמות בתוך המנשא בתנוחת "רגלי צפרדע" המומלצת להתפתחות תקינה של מפרק הירך. ראשו של התינוק יכול להישען על גוף ההורה הנושא וגב המנשא מספק לראש ולצוואר תמיכה פסיבית, אחורית וצידית, כך שהראש לא יכול להישמט באופן חד לאחור. היתרון של התמיכה הפסיבית הוא שהיא לא מגבילה את תנועת הראש, היא מתפקדת גם בזמן ערות וגם בזמן שינה ומאפשרת לתינוק להתפתח ולחזק את שרירי הצוואר. ידי התינוק נשארות בשלב זה בתוך המנשא, באופן שמאפשר לו להרגיש ולהשתמש בהן (להכניס יד לפה, להניח יד על הראש או על אמא וכו').

במנשאים רבים, בסביבות גיל חודשיים שלושה, מגיע שלב בו התינוקות מתחילים לסרב להיות במנשא כשפניהם כלפי ההורה ומגלים שביעות רצון בעיקר כשהם "רואים עולם" עם הפנים החוצה. הורים רבים מייחסים זאת לעובדה שהתינוקות מתחילים לגלות סקרנות לסביבה וזה נכון באופן חלקי. למעשה, רוב המנשאים בהם נוצרת בעיה זו מצמידים את הכתפיים של התינוק להורה באופן שמגביל את תנועתם ואת היכולת להביט סביב בזמן ערות. בשל כך מתחילים הורים רבים לשאת את התינוקות שלהם כשפניהם מופנות החוצה בשלב מוקדם בהרבה מהשלב המומלץ ע"י יצרני אותם מנשאים ולפרקי זמן ארוכים מהמומלץ (מומלץ להתחיל בגיל 4-5 חודשים ובכל מקרה לפרקי זמן קצרים בלבד). תנוחת הנשיאה עם הפנים החוצה פחות מומלצת מפני שהיא לא מאפשרת לתינוק לסנן את גירויי הסביבה ומפני שהיא פחות ארגונומית לתינוק ולהורה. לתינוק אין בתנוחה זו תמיכה טובה לראש, התינוק אינו רואה את ההורה כך שמבחינתו ההורה אינו נוכח, המנשא מצמיד את חגורת הכתפיים להורה ולעיתים גורם לתינוק להקשית את גבו בכיוון ההפוך מהקשת הטיבעית ובמנשאים רבים רגלי התינוק תלויות מטה בתנוחה שאינה מיטבית להתפתחות תקינה של מפרק הירך ובאופן שנוצר לחץ על המפשעה ותחתית רצפת האגן. להורה הנשיאה עם הפנים החוצה אינה ארגונומית מפני שמרכז הכובד של התינוק מתרחק ממרכז הכובד של ההורה ומכביד על גבו. המצב מחמיר ככל שמשקל התינוק גדל וככל שהוא גבוה יותר ונושאים אותו נמוך כדי שלא יסתיר. בנוסף לכך, רגלי התינוק משתלשלות מטה או קדימה במקום לחבוק את ההורה, וכך מעמיסות ומפריעות אף יותר. במנשא קוקוצ'ו שלב המעבר בו פלג גופו של התינוק מוצמד להורה כך שהוא מתקשה להביט סביב לא קיים. יש מספיק מרחב לתינוק בתוך המנשא גם כשפני התינוק מופנות פנימה, ובמקביל גב המנשא מאפשר הצצה מהצדדים המונמכים שלו. בשלב זה התינוק כבר "נפתח" מעט וניתן להתחיל לשאת אותו כשרגליו מפושקות בפיסוק צר וארגונומי המתאים לגילו. מאוחר יותר כשיגדל, יש אפשרות לתמיכה בפישוק רחב.


בנוסף לכף, סביב גיל חודשיים-שלושה רוב התינוקות כבר יגיעו להחזקת ראש טובה, ובעוד במנשאים רבים מתחילים לשאת תינוקות כשהם פונים החוצה מוקדם מהשלב המומלץ, במנשא קוקוצ'ו אפשר להתחיל לשאת על הגב. במנשאים אחרים לא ניתן להתחיל לשאת על הגב בשלב כ"כ מוקדם מפני שמבנה המנשא אינו תומך דיו בתינוק ושיטת הלבישה על הגב היא מורכבת ומאוד מאתגרת (מומלץ לראות סירטונים ביוטיוב של מנשא ארגו ודומיו). הנשיאה על הגב היתה נהוגה מאז ומעולם בכל קצוות תבל והיתרונות שלה רבים. נשיאה על הגב מפנה את כל חזית הגוף ומאפשרת לתת לתינוק תשומת לב תוך כדי עשיה, בין אם מדובר בעבודות בית, בהתייחסות לאחים נוספים במשפחה או בטיול בטוח יותר בשטח. התינוקות הם אמנם לא מרכז העניינים אך מרגישים שהם "על הידיים" וחווים את פעולות היומיום ביחד ובאמצעות ההורה שנושא אותם. בנוסף לכך, להורים הסובלים מבעיות גב וככלל, ככל שמשקל התינוק עולה, הנשיאה על הגב היא ארגונומית יותר.

כמה מילים על תנוחת הנשיאה הצידית, על המותן- תנוחה זו אפשרית אך כמעט לא נמצאת בשימוש במנשאי ילקוט מאחר והיא דורשת כיוונון מיוחד ואינה ארגונומית משום היותה א-סימטרית. לכן, למרות שניתן לכוונן גם את מנשא קוקוצ'ו לתנוחה זו, לא הוספנו אותה לרשימת התנוחות של המנשא. מעבר לכן, רק במנשא קוקוצ'ו הנשיאה על הגב היא פשוטה ומהירה ויכולה "להתחרות" בתנוחת הנשיאה הצידית שמטרתה היא לפנות את חזית הגוף.

לסיום, מנשא קוקוצ'ו הוא מנשא המאפשר את תנוחות הנשיאה הפרקטיות, הארגונומיות וההכרחיות לאורך כל התקופה בה כל הורה, תינוק או פעוט יכולים להזדקק למנשא.


נשיאה טובה!


כל הזכויות למאמר זה שמורות לקוקוצ'ו בע"מ




פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page