top of page

ההבדל בין מנשא קוקוצ'ו למנשאי ילקוט אחרים

עודכן: 20 בינו׳ 2022

מנשא קוקוצ'ו שייך למשפחת מנשאי הילקוט (הנקראים גם מנשאים רכים מובנים), מהם ניתן למצוא כיום בשוק מותגים ודגמים רבים ושונים. אז מה מייחד את מנשא קוקוצ'ו משאר המנשאים? במאמר זה נתמקד בשתי החברות הגדולות למנשאים, אבל ההבדלים "תופסים" גם לגבי מנשאים של חברות אחרות.

למנשא קוקוצ'ו יש שיטת לבישה ייחודית, בטוחה וקלה במיוחד שבה קודם מאבטחים את התינוק למנשא ורק אח"כ לובשים, מלפנים בתנוחת בטן לבטן (התנוחה עם הפנים החוצה לא מומלצת) ועל הגב. שיטת הלבישה מאוד מזכירה לבישה של תרמיל או ילקוט וזהו למעשה המנשא היחיד שניתן ללבוש בשיטה הזו ושמתאים לשימוש יומיומי.

בזכות המבנה הייחודי של המנשא והעובדה שהתינוק חגור למנשא מראש:

  • רק עם מנשא קוקוצ'ו, כשמורידים תינוק שנרדם במנשא הוא עדיין מרגיש "מוחזק" ולא מתעורר. ניתן להשאיר את התינוק ישן במנשא תחת השגחה. בשאר המנשאים כשרוצים להוריד תינוק שנרדם במנשא, משחררים את ההחזקה של המנשא והתינוק לרוב מתעורר...

  • קוקוצ'ו הוא המנשא שהכי קל להשתמש בו בנשיאה על הגב (תינוקות סקרנים אוהבים שנושאים אותם על הגב, כשהם שותפים לעשיה היומיומית של ההורה. עבור ההורים זוהי תנוחה בריאה (ארגונומית) ופרקטית בהרבה מהנשיאה מלפנים עם הפנים החוצה. היא מפנה את חזית הגוף לביצוע מטלות בית, מאפשרת לתת תשומת לב לאחים נוספים במשפחה ומאפשרת לטייל בביטחה כשהתינוק לא מסתיר את הדרך. עם מנשא בייביביורן צריך ללבוש את המנשא עם הילד מלפנים ורק אז ניתן להעביר לגב, בארגו ניתן להעביר באותה שיטה שמעבירים את הבייביביורן או להעביר לכיוון הגב כשהתינוק לא מאובטח!

  • בזכות העובדה שבמנשא קוקוצ'ו פלג הגוף העליון של התינוק נתמך כבר משלב האיבטוח, ניתן לשאת על הגב מהשלב המוקדם ביותר יחסית לשאר מנשאי הילקוט. במנשאי ארגו שמאפשרים נשיאה על הגב (רובם מאפשרים), הגיל המומלץ להתחלה הוא חצי שנה, וזאת משום שהשיטה אינה בטוחה ומשום שלתינוק אין מספיק תמיכה. בבייביביורן ניתן לשאת על הגב רק בדגמי one ו- we והגיל המומלץ להתחלה הוא שנה (גיל שבו הרבה תינוקות כבר עומדים ומתחילים ללכת ויש פחות צורך במנשא).

  • רק עם מנשא קוקוצ'ו ניתן להעביר מנושא אחד לשני בקלות ובמהירות, מבלי להוציא את התינוק מהמנשא. בארגו ובבייביביורן יש להוציא את התינוק מהמנשא, להעביר את המנשא לנושא השני ואז להכניס שוב את התינוק למנשא.

  • מנשא קוקוצ'ו מספק תמיכה מובנית לראש התינוק, אשר מאפשרת לו לסובב ולהרים את הראש מבלי שיישמט לאחור גם במצב ערות וגם במצב שינה. התמיכה עובדת בערך עד גיל שנה (תלוי בגובהו של התינוק). כשהתינוק גדול יותר, בזכות האפשרות לנשיאה גבוהה, הוא יכול להירדם כשראשו נשען על השיפוע של מעלה הגב של ההורה. במנשאי ארגו יש תמיכה מובנית רק בחודשים הראשונים, לאחר שלב זה צריך לתמוך את הראש עם היד או להרים קפוצ'ון כדי שראש התינוק לא ישמט. הקפוצ'ון אינו מתאים לשימוש בזמן ערות מפני שהוא מגביל את תנועת הראש ומסתיר את שדה הראיה של התינוק. בנוסף לכך, במידה והתינוק נישא על הגב, קשה להגיע לקופוצ'ון כדי לשים אותו. במנשאי בייביביורן תמיכת הראש גם היא מגבילה את תנועת הראש ומפריעה בגיל שהתינוק מתחיל להיות סקרן (בסביבות גיל חודשיים - ארבעה).

  • גודל החלל שנוצר בתוך הקוקוצ'ו ניתן לכיוונון ומונע הצמדת יתר לרצועת הכתפיים של התינוק. יתרון זה מתאים במיוחד לתינוקות סקרניים שאוהבים לזקוף ראש ולהביט סביב, ולתינוקות עם קוליק. תינוקות צעירים שאינם מחזיקים את ראשם באופן יציב יכולים להישען על החזה של ההורה בגב מעוגל. ההצמדה הנ"ל היא בעיה שקיימת ברוב המנשאים ואופיינית לגיל חודשיים- ארבעה. בשלב זה, הורים רבים נאלצים להתחיל לשאת את התינוקות שלהם עם הפנים החוצה, למרות שזה שלב מוקדם יותר מההמלצות של בעלי מקצוע ושל היצרנים עצמם (לחצו כאן לקריאה על תנוחות נשיאה במנשאי ילקוט).

  • במנשא קוקוצ'ו ידי התינוק נשארות "איתו" בתוך המנשא באופן שהוא יכול להשתמש בהן (להכניס ידיים לפה, לשים יד על הראש וכו'). היכולת של התינוק להשתמש בידיו ולהביא אותן לכיוון מרכז הגוף חשובה מבחינה התפתחותית. במנשאים רבים ידי התינוק מושחלות לצדדים ומנוטרלות.

  • בדומה למנשאי ילקוט אחרים, ניתן להניק בקוקוצ'ו ע"י שיחרור רצועות הכתפיים והנמנכת חגורת המותן. אך רק עם מנשא קוקוצ'ו ניתן להוריד את התינוק ולהניק בתנוחת עירסול ("המסיונרית") כשהתינוק עדיין בתוך המנשא. תנוחה זו מתאימה לעצירות הנקה קצרות כשרוצים להמשיך לשאת את התינוק לאחר ההנקה.

הבדלים נוספים:

  • הקוקוצ'ו מתאים את עצמו לפיזיולוגיה ולשלבי ההתפתחות השונים של התינוק מגיל לידה ועד שלא צריך יותר מנשא (גיל 3-4). לארגו ולבייביביורן יש דגמים חדשים (וזולים יותר) שמתאימים רק לתינוקות קלים וצעירים (embrace ו- mini). שאר הדגמים שלהם מתאימים כל אחד לתקופה מסויימת יותר מאשר לאחרת.

  • הקוקוצ'ו ארגונומי יותר להורה- מאפשר חלוקת משקל מיטבית ונח לשימוש הן מלפנים והן על הגב. משקל התינוק מתחלק סביב מרכז הכובד של ההורה באופן דומה לחלוקת משקל במנשאי בד לא אלסטיים. בארגו התינוק תלוי על המותניים של ההורה באופן שעלול להעמיס על ריצפת האגן (שרגישה במיוחד אצל נשים לאחר לידה), בבייביביורן יש תליה והצמדה גדולה של פלג הגוף העליון של התינוק. מנשאים שאינם מאפשרים נשיאת גב (רוב הדגמים של בייביביורן) אינם מתאימים לנשיאה אינטנסיבית של תינוקות כבדים. נשיאת תינוקות עם הפנים החוצה מעמיסה יותר על גב ההורה יחסית לנשיאה עם הפנים כלפי ההורה. ככל שהנשיאה נמוכה יותר, העומס גדל עוד יותר.

  • חגורת מותן דינמית מאפשרת לשאת את התינוק בתנוחה הפיזיולוגית המומלצת להתפתחות תקינה של מפרק הירך, בתחילה כשרגליו בתוך המנשא, אח"כ בפישוק צר ומאוחר יותר בפישוק רחב. למנשא קוקוצ'ו יש אישור מהמכון הבינלאומי לדיספלסיה של מפרק הירך (International Hip Dysplasia Institute). התמיכה של הבייביביורן בתנוחת הרגליים של התינוק סבירה או בדגמים מסויימים לא טובה (התינוק תלוי מהמפשעה). לרוב הדגמים שלהם אין אישור מה- IHDI (לדגם הכי משוכלל ONE יש אישור). בחלק מהדגמים של ארגו יש צורך באביזר נוסף/ מתאם (baby insert) לנשיאה שמתאימה לניובורן.

  • בזכות מבנה ייחודי של הכתפיות ושל המנשא כולו, הקוקוצ'ו מתאים ומתכוונן בקלות לטווח רחב מאוד של מידות ולמבני גוף שונים. בייביביורן one מתאים יותר לבעלי גוף (טורסו) ארוך. בארגו זה תלוי דגם.

  • הקוקוצ'ו מתאים מאוד למזג האוויר הישראלי. כל אזורי המגע עם הגוף של ההורה והתינוק "נושמים" ועשויים רשת תלת מימדית מכותנה. לבייביורן ולארגו יש דגמי רשת שניראים אווריריים מאוד, אך יש לקחת בחשבון שהרשתות הן סינטטיות ולא תמיד נעימות למגע.

לסיכום, קוקוצ'ו הוא מנשא שנותן מענה פרקטי, פשוט וייחודי הן לפיזיולוגיה והן לצרכים היומיומיים והמשתנים של התינוק וההורה גם יחד.


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page